Persbericht: Eindelijk emissie-vrij vrachtschip te water.
Date:25th October 2022

Het verbouwen van De Tukker, tot zeilend vrachtschip, blijkt niet zonder tegenslagen.

Met als visie het probleem van de vervuilende scheepvaart op te lossen, kocht de coöperatie EcoClipper begin dit jaar, een groot zeilschip met achterstallig onderhoudt: De Tukker. De scheepvaart industrie verbrand namelijk gigantische hoeveelheden zware stookolie, om al de producten die we importeren te vervoeren. Als je dit vervoer met zeilschepen zou doen scheelt dit een enorme uitstoot. Het verbouwen van De Tukker tot zeilend vrachtschip bleek echter niet zonder tegenslagen.

Franeker, Nederland. (26/10/2022). Toen Jorne Langelaan, de oprichter van EcoClipper, begin dit jaar de handtekening onder het koopcontract van De Tukker zette, hoopte hij op een snelle financiering en verbouwing. Om nog dit jaar de vrachtklanten, die emissie-vrij hun producten willen laten vervoeren, te kunnen bedienen. Dat de wereld economie op z’n kop zou worden gezet, en het schip toch in slechtere staat was dan verwacht, daar kon hij zich toen nog niets bij voorstellen.

“Na een aanvankelijk goede start stokte de financiering na het begin van de oorlog in Oekraïne. Om toch de benodigde investeringen te kunnen doen, verstrekte één van de initiële investeerders een hypotheek op het schip. Nu duidelijk wordt dat het grootste deel van het werk achter de rug is, verwacht ik ook dat de financiering rond komt”. Aldus Jorne, die positief is over de toekomst van duurzaam vervoer per zeilschip.

Het grootste deel van de verbouwing werd verricht door scheepswerf Talsma, gevestigd in Franeker. Toen het duidelijk werd dat er veel meer werk aan het schip te doen was, was het Jelle Talsma, oprichter en directeur van de gelijknamige werf, die aanbood het gehele onderwaterschip te vervangen. Hij zei: “Dit is nu niet leuk, niemand is hier bij gebaat, maar als het schip volgend jaar zeilend vracht vaart en de weg wijst naar een duurzame logistiek voor de toekomst, dan kom je snel over deze tegenslagen heen”.

Zaterdag 29 oktober ligt het schip vanaf 14.00 uur, open voor het publiek, aan de kade bij de Talsma Scheepswerf in Franeker. Iedereen kan lid worden van de EcoClipper Coöperatie U.A. en daarmee mede-eigenaar van De Tukker en delen in de toekomst van wind transport. Zie hier: ​​https://ecoclipper.org/investeren/.

Volg EcoClipper op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.

Tijdens de open dag is er vanaf 14.00 uur een persconferentie. Email: info@ecoclipper.org tel. +31618510958 en website : https://ecoclipper.org/. Voor beeldmateriaal zie: https://ecoclipper.org/media/

-EINDE-