Persbericht: Scheepvaart overstag naar duurzaamheid
Date:26th October 2021

Klanten, kapitaal en medewerkers gaan samenwerken in een coöperatie, voor zeilende logistiek van de toekomst.

Scheepvaart overstag naar duurzaamheid

Met minder dan twee weken voor de start van de klimaattop in Glasgow, heeft het reduceren van uitstoot in de maritieme sector, nog nooit zo hoog op de agenda gestaan. Gedurende de covid-19 pandemie werd duidelijk hoe afhankelijk de wereldeconomie van de scheepvaart is. Echter is deze scheepvaart ook een van de grote vervuilers. Een industrie met een uitstoot vergelijkbaar met een groot industrieel land als Duitsland.

Om werkelijk emissievrij te kunnen gaan varen dient er “outside the box” te worden gedacht. Een moeilijke opdracht voor een van oudsher conservatieve bedrijfstak die vooral met die box (de container) denkt. Een van de meest voordehand liggende oplossingen is de toepassing van zeil technologie. Daar is draagvlak, kapitaal en kennis voor nodig. Daarom is vandaag in Amsterdam de EcoClipper Coöperatie U.A. gelanceerd met als doel: een wereldwijd netwerk van duurzame vracht routes te creëren.

Deze coöperatie komt voort uit de EcoClipper B.V. rederij, die met een groep stakeholders een in serie leverbaar duurzaam innovatief scheeps concept heeft ontwikkeld. Dit ontwerp is onlangs genomineerd voor de prestigieuze: “Wind Propulsion Innovation Awards 2021”.  Deze schepen zijn zowel geschikt voor de vracht als de passagiersvaart en bieden zo ook een schoon alternatief voor vliegen. COO van EcoClipper: Dirk Klaassen zegt: “De reden om een coöperatie op te zetten is: om de transitie van motor  naar zeilvaart, voor  zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken. Iedereen die vracht wil laten vervoeren, mee wil varen of wil investeren kan straks lid worden. Democratisch, transparant en sociaal.”

De toekomstvisie van EcoClipper is een alternatieve logistiek optuigen, waarbij rekening wordt gehouden met de mens en de natuur. “De komende vijf jaar zijn we van plan financiering voor een vloot van meer dan 10 schepen op te halen. Deze schepen zullen lijndiensten op de Atlantische en Grote Oceaan onderhouden, bovendien zal de route tussen Azië en Europa en een route rond de wereld bevaren worden.” Vat de CEO, Jorne Langelaan, de ambitieuze plannen samen.

Voor de plek, van het ondertekenen van de oprichting van de coöperatie, is niet voor niks “Het Scheepvaarthuis” in Amsterdam gekozen. Gebouwd, begin 20e eeuw, als hoofdkantoor voor zes van Nederlands meest prestigieuze rederijen, vormt dit gebouw niet alleen een brug tussen de zeil en motorvaart, maar symboliseert het ook de coöperatieve gedachte van samenwerken. Thans, is dit voormalige kantoor in oude luister herstelt door de Amrath groep en fungeert als Grand Hotel.

Volg EcoClipper op Twitter, Facebook, Instagram, en LinkedIn.

Of bezoek EcoClipper’s website: https://EcoClipper.org/

—————————————————EINDE——————————————————

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: hannah@EcoClipper.org of bellen met +31(0) 6 185 109 58. Voor een media pakket en beeldmateriaal kijk op: https://ecoclipper.org/media/

Meer over de  “Wind Propulsion Innovation Awards 2021” (link).