Persbericht: Nederlandse start-up, in wind-ship logistiek, haalt €200,000 op.
Date:7th June 2022

Alkmaar, Nederland. (9 juni 2022). Met haar aanbod aan investeerders, waarmee ze mede-eigenaar kunnen worden van een toekomstige vloot van zeilende vracht- en passagiersschepen, heeft de start-up EcoClipper, gedurende deze ronde, meer dan € 200.000 opgehaald. De investering wordt gebruikt, voor het eerste schip: De Tukker dat momenteel een refit ondergaat, alswel voor de verdere ontwikkeling van EcoClipper’s geplande nieuwbouw Clipper-serie, de EcoClipper500.

EcoClipper heft als visie een schone vorm van scheepvaart te bieden. Namelijk, alleen al de door de scheepvaartsector veroorzaakte vervuiling, is vergelijkbaar met die van een groot industrieland. Met name investeerders die bij willen dragen aan een oplossing voor de klimaatcrisis zien het potentieel in het emissive-vrije alternatief van transport per zeilschip.

De grote financiële instellingen waren tot voor kort nog niet klaar om te investeren in de zeilvaart. Echter ondanks de huidige wereldsituatie, tonen een groeiende groep individuele investeerders uit de EU, Zwitserland en het VK veel belangstelling voor bedrijven die duurzaam reizen en door windenergie voortgedreven logistiek aanbieden.

Terwijl de vraag naar duurzaam transport blijft groeien, heeft EcoClipper, samen met haar partners, collega’s en investeerders, er vertrouwen in dat we op een kantelpunt staan, en dat wereldwijde financiële instellingen de waarde zullen zien van het financieren van alternatieve innovaties, zoals wind voortstuwing, voor het oplossen van de klimaatcrisis. Ditzelfde was het geval, zo’n 40 jaar geleden, toen windmolens opkwamen als haalbare oplossing om duurzaam energie op te wekken.

“Investeerders in EcoClipper zien het belang van een onderneming die oplossingen biedt voor de vervuiling veroorzaakt door de scheepvaartindustrie. Ze worden ook aangetrokken door de schoonheid, de emotie en het respect voor de natuur dat wordt bereikt door de toepassing van zeilvaart technologie.” Aldus de oprichter en CEO van EcoClipper, Jorne Langelaan.

De financieringscampagne van EcoClipper is nog steeds open en iedereen die mee wil doen kan investeren in de EcoClipper Coöperatie U.A.. Investeerders worden mede-eigenaar van een toekomstige vloot zeilschepen. Zie hier voor meer info: ​​https://ecoclipper.org/invest/. Het bedrijf gaat nog eens € 715.000 ophalen om de refit van het schip: De Tukker, af te ronden en de volgende stappen te zetten in de ontwikkeling van een wereldwijd emissive-vrij logistiek systeem.

EcoClipper B.V is in 2018 opgericht door Jorne Langelaan, expert duurzame logistiek en medeoprichter van  de rederij Fairtransport. EcoClipper ontwikkelt een vloot zeilschepen die wereldwijd emissive-vrij transporteren en reizen mogelijk maken. EcoClipper-schepen zullen varen op routes met vaste dienstregelingen, waardoor een nieuw duurzaam logistiek systeem voor de scheepvaart ontstaat.

Volg EcoClipper op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.

Zie ook EcoClipper’s website: https://ecoclipper.org/

—EINDE—

Voor meer informatie kunt u emailen naar hannah@ecoclipper.org of bel +31618510958. Voor afbeeldingen in hoge resolutie zie: https://ecoclipper.org/media/