x close

Persbericht: Samenwerking voor zeilende vracht en passagiers lijndienst
Date:31st May 2022

De internationale bevrachter New Dawn Traders en rederij EcoClipper gaan een samenwerking aan om passagiers en vracht, op duurzame wijze te vervoeren met zeilend vrachtschip ‘De Tukker’ op de Europese wateren.

Om werkelijk emissievrij vracht te varen dient er “outside the box” te worden gedacht. Een moeilijke opdracht voor een van oudsher conservatieve bedrijfstak die vooral met die box (de container) denkt. Daarom start Nederlandse rederij EcoClipper vanaf augustus 2022 een lijndienst met het zeilschip ‘De Tukker’ voor vracht en passagiers, tussen Nederland, Engeland, Frankrijk en Portugal. Om het ruim te vullen met duurzame lading gaat de rederij in zee met internationale bevrachter New Dawn Traders.

New Dawn Traders werkt momenteel samen met een reeks bedrijven die vracht per zeilschip vervoeren. Zij hebben hiervoor een Voyage COOP-programma in het leven geroepen; met als doel om een netwerk van producenten, zeilschepen en andere bevrachters samen te brengen die goederen op een duurzame manier willen transporteren.

Alexandra Geldenhuys, de oprichtster van New Dawn Traders, liet zich inspireren door mensen, projecten en bedrijven die werken aan lokale voedselsystemen. Zij wil deze bedrijven en initiatieven verbinden om zo een wereldwijd netwerk te creëren. New Dawn Traders is constant op zoek naar nieuwe relaties in de hele toeleveringsketen om ethisch geproduceerde en hoogwaardige producten op de kracht van de wind te vervoeren, waardoor de ecologische voetafdruk bijna nul is.

Jorne Langelaan, CEO van EcoClipper, zegt: “We zijn erg verheugd om een samenwerking aan te gaan met New Dawn Traders en de Voyage COOP. We delen veel van dezelfde waarden en willen graag meewerken aan het promoten van duurzame bedrijven en kust gemeenschappen.”

Alexandra merkt op: “door met EcoClipper te werken, kunnen we onze boeren, welk de beste zorg aan hun producten en het land geven maar normaal gesproken niet de kans hebben om deze te exporteren, nu koppelen met onze klanten, die steeds meer bewust worden van de impact van fossiele brandstof van transport over zee.”

Zeilend vrachtschip ‘De Tukker’ zal de havens van Noord-Europa en Portugal verbinden met een zeilvracht lijndienst. Door de samenwerking met New Dawn Traders kunnen er nu nog meer goederen duurzaam langs deze route vervoerd worden en krijgen consumenten toegang tot producten die op een milieuvriendelijke manier zijn verscheept.