x close

Persbericht: Partnership Talsma scheepswerf en EcoClipper.
Date:23rd March 2022

VOOR ONMIDDELLIJKE PUBLICATIE, 23 maart 2022

Persbericht: Partnership Talsma scheepswerf en EcoClipper.

Scheepswerf Talsma en EcoClipper gaan een samenwerking aan om: De Tukker, een zeilschip dat wordt omgebouwd voor zeilende vracht en passagiersvaart, in de vaart te brengen.

Franeker, Nederland. (23/03/2022). Scheepswerf Talsma, gevestigd in Franeker, heeft veel ervaring in scheepsbouw en retrofits en zal verantwoordelijk zijn voor de grootschalige staalconstructie op De Tukker. De bemanning van de duurzame rederij EcoClipper zal het onderhoud, de tuigage en inrichting voor haar rekening nemen.

Toen oprichter Jorne Langelaan De Tukker namens EcoClipper kocht, nam Jelle Talsma, CEO van de Talsma-werf, deel aan de eerste inspectie van het schip, hij merkte direct op: “Dit schip is prachtig gelijnd en goed gebouwd. Het is duidelijk te zien aan de vele authentieke details, dat de voormalige eigenaars hart hadden voor hun schip. We helpen EcoClipper graag, om dit schip weer in de vrachtvaart te brengen.”

Afgelopen week is De Tukker verplaatst naar een bouwhal van de werf in Franeker. De renovatie van het schip omvat het terugbrengen van het dagverblijf en kombuis naar hun vroegere functie als vrachtruim. Aan dek, voor de bezaanmast, komt een klein dekhuis met nieuwe kombuis. Alle rondhouten, staand en lopend want worden nagelopen en opnieuw opgetuigd. De Tukker wordt als zeilend vrachtschip geregistreerd met als vaargebied: Noordzee, Ierse Zee en Oostzee.

Jorne Langelaan merkt op: “We zijn verheugd om samen te werken met scheepswerf Talsma voor de renovatie van De Tukker. Jelle Talsma is niet alleen een expert op dit gebied, maar hij is een fervent zeiler van traditionele zeilschepen en deelt veel van de idealen en waarden die we bij EcoClipper hebben.”

EcoClipper heeft onlangs een financierings campagne gelanceerd waarbij investeerders kunnen investeren in de EcoClipper Coöperatie U.A. Hierdoor kunnen investeerders mede-eigenaar worden van een toekomstige vloot zeilschepen, waaronder De Tukker. Zie hier voor meer informatie: ​​https://ecoclipper.org/invest/.

EcoClipper is in 2018 opgericht door Kapitein Jorne Langelaan, expert duurzame logistiek en medeoprichter van rederij Fairtransport. EcoClipper ontwikkelt een vloot zeilschepen die wereldwijd emissievrij transport en reizen aan zullen bieden. EcoClipper-schepen zullen op scheepvaartlijnen varen met vaste schema’s, waardoor een nieuw duurzaam logistiek netwerk ontstaat om de continenten van de wereld met elkaar te verbinden.

Volg EcoClipper op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Of de website van EcoClipper: www.ecoclipper.org.

-EINDE-

Voor meer informatie neem contact op met  info@ecoclipper.org of bel +31618510958. Voor beeldmateriaal zie: https://ecoclipper.org/media/